cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty. W przeglądarce można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Jeżeli nie zgadzasz się na używanie cookies możesz również opuścić naszą stronę. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Piątek, 02.12.2022

Historia na ekranie

Piątek, 28.10.2022 Jakub Wojas
„Orzeł. Ostatni patrol” – nieudane arcydzieło. Recenzja filmu
O filmie Andrzeja Wajdy „Lotna” powiedziano niegdyś „nieudane arcydzieło” i to samo pasuje do najnowszego dzieła Jacka Bławuta i przy okazji fabularnego debiutu tego wybitnego dokumentalisty, „Orzeł. Ostatni patrol”.
Wtorek, 25.01.2022 Jakub Wojas
Święty Gierek i Gargamel Jaruzelski
Widząc w obsadzie filmu „Gierek” Michała Koterskiego jako Edwarda Gierka czy rapera Vienia jako ambasadora „Sawieckiego Sojuza” byłem przekonany, że zapowiada się niezła komedia z obrazu, który ma być w założeniach poważnym filmem biograficznym. Tymczasem nie wyszło ani to, ani to, choć wyraźnie nawiązano do pewnych „dzieł” polskiej kinematografii.
Środa, 08.09.2021 Paweł Cichocki
„Pruska kultura” – relikt polskiej sztuki filmowej
Jeszcze pod koniec XX w. uważano, że najstarszym polskim filmem fabularnym z prawdziwego zdarzenia jest „Antoś pierwszy raz w Warszawie”. Wszystko zmieniło się w 2000 r. za sprawą filmoznawców, Małgorzaty i Marka Hendrykowskich, którzy odkryli w archiwum w podparyskim Bois d’Arcy kopię „Le Martyrs de la Pologne”, filmu lepiej znanego w polskiej literaturze przedmiotu pod nazwą „Pruska kultura”.
Niedziela, 08.08.2021 Jakub Wojas
Rojst (nie) ‘97
Po sukcesie serialu „Rojst”, w 2018 roku wypuszczonego przez nieistniejącą już w Polsce platformę Showmax, Netflix postanowił przygotować jego kontynuację. Tym razem z lat. 80 akcja przenosi się do czasu „powodzi tysiąclecia” z 1997 roku, z retrospekcjami do 1945 roku. Przynajmniej takie były założenia.
Niedziela, 21.02.2021 Jakub Wojas
Czy „Król” jest nagi?
Serialowej ekranizacji powieści Szczepana Twardocha „Król” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego towarzyszyła wielka akcja promocyjna. Wzmocniły ją entuzjastyczne recenzje, z których mogliśmy się dowiedzieć, że doczekaliśmy się w końcu rodzimej historycznej produkcji na światowym poziomie. Szkoda tylko, że to nieprawda.
Niedziela, 10.01.2021 Jakub Wojas
„Osiecka”, czyli scenarzysta forsę wziął, potem zaczął pić...
Serial „Osiecka” to kolejna produkcja historyczna Telewizji Polskiej. Tym razem jednak nie śledzimy losów żołnierzy polskiego podziemia w czasie II wojny światowej, lecz bohemy artystycznej PRL. Pomysł świetny, wykonanie średnie.
Niedziela, 08.11.2020 Krystian Skąpski
Ludzie, ale czy bogowie?
Po sukcesie „Czasu honoru” i „Wojennych dziewczyny” TVP znów postanowiło ruszyć z nową produkcją dotyczącą okresu II wojny światowej. Tym razem są to „Ludzie i bogowie” - opowieść o grupie egzekutorów polskiego podziemia. Jednak tu twórcy nieco odeszli od sprawdzonego w Telewizji Publicznej schematu takich seriali.
Piątek, 27.03.2020 Jakub Wojas
„Babylon Berlin”, czyli Komitet Obrony Republiki Weimarskiej
„Babylon Berlin” to najdroższa produkcja serialowa w historii Niemiec. W tym wypadku pieniądze widać nie tylko w rozmachu przedsięwzięcia, ale też w znakomitym poziomie realizacji. Jest to także ciekawa opowieść o Republice Weimarskiej.
Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2017 Kurier Historyczny. Projekt i wykonanie:logo firmy MEETMEDIA