cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty. W przeglądarce można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Jeżeli nie zgadzasz się na używanie cookies możesz również opuścić naszą stronę. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Wtorek, 19.03.2024

Historia na ekranie

Czwartek, 01.02.2024 Blanka Ciborowska
O Kościuszce inaczej... Recenzja filmu "Kos"
Skrzyżowanie brutalnego westernu, groteskowej komedii i jednego z największych polskich mitów narodowych brzmi jak wybuchowy eksperyment. Mógł zaowocować albo doskonałym dziełem, albo żenującym niepowodzeniem. Na szczęście reżyser Paweł Maślona, nazywany polskim Quentinem Tarantino, dał na ekranie prawdziwy popis filmowego talentu. Pokazał, że o naszej historii można mówić bez idealizacji i pretensji, z werwą i dystansem... i zupełnie inaczej, niż dotychczas. ,,Kos” jest filmem bardzo nowoczesnym i, co ciekawe, wcale nie wpływa to negatywnie na jego historyczny aspekt. Być może dlatego, że produkcja tak naprawdę wcale nie próbuje być ani szczegółową biografią Tadeusza Kościuszki, ani typową rekonstrukcją insurekcji... Czym zatem jest ten intrygujący film i co sprawia, że tak mocno – i pozytywnie – wyróżnia się na tle innych?
Piątek, 19.01.2024 Blanka Ciborowska
Piękna idea nie wystarczy. Recenzja filmu Powstaniec 1863
Powstanie styczniowe było najdłuższym ze wszystkim polskich zrywów niepodległościowych – i bezsprzecznie najtragiczniejszym w skutkach. Porażająca klęska na długie lata przekreśliła plany ponownej walki zbrojnej z zaborcą. Jednocześnie powstanie ukształtowało nowoczesny naród polski i pozostawiło na naszej mentalności i społeczno-politycznych dziejach niezmazalne piętno. Wobec tego, echa traumatycznego roku 1863 nierzadko wybrzmiewały w kulturze. Za pomocą pióra wyryli je w polskiej świadomości Eliza Orzeszkowa i Stefan Żeromski; za pomocą ołówka i pędzla – Artur Grottger i Maksymilian Gierymski; za pomocą nut – dziesiątki anonimowych autorów popularnych pieśni patriotycznych. W kinematografii tematyka ta pojawiała się jednak nader rzadko. Filmy o powstaniu – lub choćby z jego motywem – można policzyć na palcach jednej ręki.
Wtorek, 24.10.2023 Blanka Ciborowska
,,Chłopi”, a może ,,Chłopki”? Recenzja nowej ekranizacji powieści Reymonta
13 listopada 1924 roku Władysław Stanisław Reymont został uhonorowany literacką Nagrodą Nobla ,,za wybitny epos narodowy, powieść Chłopi”. Po prawie 100 latach na ekranach kin gości adaptacja kultowego dzieła, przyciągająca uwagę już samą stroną wizualną – jest to malowana klatka po klatce animacja, do złudzenia przypominająca stylem młodopolskie malarstwo. Ekranizacja klasycznej literatury to zawsze karkołomne zadanie. Czy twórcy filmu stanęli na jego wysokości? Czy nowi Chłopi zdobędą Oscara i niejako powtórzą sukces literackiego pierwowzoru?
Niedziela, 17.09.2023 Redakcja
Kolekcja „Amerykańskie kroniki wojenne”
Platforma dokumentalna VODYLLA pozyskała od różnych instytucji amerykańskich potężny zbiór autentycznych kronik wojennych. Niemal 200 godzin oryginalnych materiałów archiwalnych wyprodukowanych przez rząd i armię USA w okresie II wojny światowej i innych konfliktów zbrojnych jest w trakcie tłumaczenia na język polski. Od września fani historii będą oglądać na VODYLLI kolekcję „Amerykańskich kronik wojennych” z polskim lektorem.
Środa, 06.09.2023 Blanka Ciborowska
Kronika ludzkiego cierpienia, czyli ,,Raport Pileckiego” – recenzja filmu
Biografia Witolda Pileckiego – barwna, burzliwa, na wskroś heroiczna, a przy tym pełna tragizmu – zdawała się idealnym materiałem na scenariusz filmowy. Twórcy ,,Raportu Pileckiego”, który od 1 września gości na ekranach kin, przedstawili ją rzetelnie i solidnie, chociaż czegoś tej produkcji zabrakło… Być może pewnej artystycznej spójności i zamysłu?
Piątek, 28.10.2022 Jakub Wojas
„Orzeł. Ostatni patrol” – nieudane arcydzieło. Recenzja filmu
O filmie Andrzeja Wajdy „Lotna” powiedziano niegdyś „nieudane arcydzieło” i to samo pasuje do najnowszego dzieła Jacka Bławuta i przy okazji fabularnego debiutu tego wybitnego dokumentalisty, „Orzeł. Ostatni patrol”.
Wtorek, 25.01.2022 Jakub Wojas
Święty Gierek i Gargamel Jaruzelski
Widząc w obsadzie filmu „Gierek” Michała Koterskiego jako Edwarda Gierka czy rapera Vienia jako ambasadora „Sawieckiego Sojuza” byłem przekonany, że zapowiada się niezła komedia z obrazu, który ma być w założeniach poważnym filmem biograficznym. Tymczasem nie wyszło ani to, ani to, choć wyraźnie nawiązano do pewnych „dzieł” polskiej kinematografii.
Środa, 08.09.2021 Paweł Cichocki
„Pruska kultura” – relikt polskiej sztuki filmowej
Jeszcze pod koniec XX w. uważano, że najstarszym polskim filmem fabularnym z prawdziwego zdarzenia jest „Antoś pierwszy raz w Warszawie”. Wszystko zmieniło się w 2000 r. za sprawą filmoznawców, Małgorzaty i Marka Hendrykowskich, którzy odkryli w archiwum w podparyskim Bois d’Arcy kopię „Le Martyrs de la Pologne”, filmu lepiej znanego w polskiej literaturze przedmiotu pod nazwą „Pruska kultura”.
Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2017 Kurier Historyczny. Projekt i wykonanie:logo firmy MEETMEDIA