cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty. W przeglądarce można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Jeżeli nie zgadzasz się na używanie cookies możesz również opuścić naszą stronę. Więcej informacji w naszej polityce prywatności (https://kurierhistoryczny.pl/polityka-prywatnosci,7).

Piraci Morza Czarnego

Kamil Byk, 16.05.2019

Kozacy zdobywają Kaffę. Obraz Artura Orłonowa (Артур Орльонов/CC BY-SA 3.0)

Kozaków Zaporoskich zazwyczaj kojarzy się z buntami bądź obroną kresowych stanic przed Turakami i Tatarami. Tymczasem niezwykle ważną częścią ich historii były także pirackie wyprawy. Piraci z Zaporoża siali postrach na najdalszych krańcach Morza Czarnego.

Tajemnice sukcesu

Łodzie ich małe, zaledwie 60 ludzi i potrzebną dla nich żywność pomieści zdolne, przyrównać można do łodzi okrętowych. Kozacy zowią je czajkami, statki te chyże są do ścigania i ucieczki.

Tak Maksymilian Fredro opisywał kozackie łodzie, za pomocą których kresowi łupieżcy wyprawiali się na morze. On i nie tylko on mocno się głowili jak za pomocą tak lichych łódek można stawiać czoła tureckim galerom. Bo w rzeczywistości nie było to możliwe. W starciu z galerą czajka nie miała żadnych szans. Armaty zatapiały kozackie fregaty z łatwością i już po jednym wystrzale. Czajki miały raptem 20 metry długości, 3-4 metry głębokości i szerokości. Budowano je z drewna lipowego lub wierzbowego. Kozacy mieli wprawdzie własne armaty, ale to zazwyczaj jedną i to tego małą. Ponadto wielka galera potrafiła staranować czajkę, a abordaż dla Kozaków był trudny do wykonania. A mimo to Zaporożcy odnosili na morzu sukcesy. Jak to możliwe?





Komentarze

Udostępnij ten artykuł
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Skomentuj artykuł

Przedłuż subskrypcję, aby dodać komentarz.

Polecane artykuły
pokaż wszystkie artykuły
Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2017 Kurier Historyczny. Projekt i wykonanie:logo firmy MEETMEDIA