cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Jak w niecałe 3 min wypromować historię Polski

Marcin Dzierżanowski, 08.03.2018

Kadry z filmu "100 Years of Beauty Poland"

Czy jedna dziewczyna za pomocą jednej kamerki w 2 min i 45 s jest w stanie w atrakcyjny sposób opowiedzieć o historii Polski? Okazuje się, że jak najbardziej tak.

Karolina Żebrowska na swoim kanale na youtube opublikowała niedawno krótki film pt. „100 Years of Beauty-Poland”. W nim widzimy 11 portretów kobiet z różnych momentów w dziejach Polski. W każdej z odsłon bohaterka ubrana jest w strój adekwatny do danego okresu, a obok pojawia się informacja o toczących się wówczas wydarzenia w naszym kraju. Jeśli dobrze się przyjrzymy wybranym stylizacjom, to dostrzeżemy tu nawiązania do wizerunku Aleksandry Szczerbińskiej czy Hanki Ordonówny.

 

Niby nic. Skromna forma i suche informacje, ale całość przykuwa uwagę i w atrakcyjny sposób zapoznaje odbiorcę z historią Polski. Jak przyznaje sama autorka filmu:

Praca nad tym filmikiem była dość ciężka – nie tylko ze względu na 11 przemian, jakie musiałam przemyśleć, przygotować i w końcu wyegzekwować na sobie w ciągu jednego dnia, i nie tylko dlatego, że było to dość emocjonalne przeżycie, ale głównie z tego powodu, że jest bardzo ciężko być obiektywnym, zwłaszcza biorąc się za temat tak szeroki.

Film cieszy się coraz większą popularnością, a mnie się nasuwa z tego wszystkiego niestety przykra refleksja. Jedna bowiem pani w jeden dzień, domyślam się, że za skromne środki potrafiła zrobić więcej dla promocji Polski i polskiej historii niż taka Polska Fundacja Narodowa, która bierze na ten cel ciężkie pieniądze podatników.

Podobne filmiki powinny być emitowane regularnie przez instytucje, których celem jest rozpowszechnianie wiedzy o historii Polski. Szczególnie jest to potrzebne w momencie, gdy nasz kraj ma tak złą prasę. Jak na razie jedynie IPN opublikował całkiem dobry spot o losie polskim w trakcie II wojny światowej. Jednak od tego trochę czasu już minęło i sporo też się zmieniło, i to niestety na niekorzyść dla nas.

 

Zbliża się rocznica powstania w getcie warszawskim może warto by pomyśleć o przygotowaniu krótkiego spotu na ten temat i wykupienia czasu antenowego w najważniejszych telewizjach na Zachodzie. Jest rzecz jasna ryzyko, że zostanie to zrobione w łopatologiczny sposób na zasadzie zdjęć z epoki i lektora udowadniającego, że Polacy są super. Ale może będzie akurat inaczej. Pokazania wymownych symboli tego zrywu, np. biało-czerwonego sztandaru nad walczącym gettem, który wraz z flagą z Gwiazdą Dawida umieścili powstańcy na jednym z budynków. Jak udowadnia Karolina Żebrowska, trochę pomysłowości, dobre wykonanie i w prosty sposoób można pomóc promocji Polski i polskiej historii. Da się? Da się.





Komentarze

Udostępnij ten artykuł
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Skomentuj artykuł

Przedłuż subskrypcję, aby dodać komentarz.

Polecane artykuły
pokaż wszystkie artykuły
Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2017 Kurier Historyczny. Projekt i wykonanie:logo firmy MEETMEDIA