cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty. W przeglądarce można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Jeżeli nie zgadzasz się na używanie cookies możesz również opuścić naszą stronę. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Amerykański sen w Gdyni

Michał Zoń, 03.07.2021

Ulica 3 Maja w Gdyni, 1938 r.

Budowa portu i miasta Gdyni jest oczywiście często wskazywana jako jedno z najważniejszych osiągnięć II Rzeczpospolitej. Niemniej niewielu sobie zdaje sprawę, jak wielkie było to osiągnięcie. Od czasu stworzenia od podstaw Petersburga Europa nie widziała czegoś równie podobnego. W ciągu kilkunastu lat przy bałtyckich plażach wyrosło miasto, które stało się jeśli nie najważniejszym, to jednym z najważniejszych i najnowocześniejszych centrów miejsko-portowych nad Bałtykiem. Budowa Gdyni była jednak zarówno czasem robienia karier i fortun, jak i popadania w nędzę.

Tu będzie port

Początkowo to nie miał być port w Gdyni, a port w Oksywiu. Tak przynajmniej typowała specjalna ekipa pod kierunkiem inżyniera Tadeusza Wendy. Inżynier już w 1920 roku szukał na całym 140-kilometrowym pasie polskiego Wybrzeża miejsca, gdzie mógłby powstać polski port. Polska bowiem dostęp do morza odzyskała, lecz bez portu, gdyż ten gdański znalazł się w granicach Wolnego Miasta. Władze zatem szybko dostrzegły konieczność budowy własnego dużego ośrodka morskiego. W grę wchodziły trzy lokalizacje: delta Wisły, gdzie zamierzano przekopać kanał do morza; okolice Jeziora Żarnowieckiego i obszar między Kępą Oksywską a Kamienną Górą. Wygrał ten trzeci wariant. Tu woda była głęboko, co utrudniało jej zamarzanie; oraz sporo płaskiego terenu pod zabudowę. Głównym punktem miało być wspomniane Oksywie, lecz to w Gdyni znajdowała się stacja kolejowa, dlatego to ona wygrała tę rywalizację.





Komentarze

Udostępnij ten artykuł
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Skomentuj artykuł

Przedłuż subskrypcję, aby dodać komentarz.

Polecane artykuły
pokaż wszystkie artykuły
Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2017 Kurier Historyczny. Projekt i wykonanie:logo firmy MEETMEDIA